Wat kan ik (verhuurder) doen als ik de huur heb opgezegd en de huurder vervolgens niet meer betaald?

Nadat er veel gedoe is tussen mij en mijn huisgenoot heb ik een aangetekende brief gestuurd met de opzegtermijn 3 maanden. De huurder moet nu per eind oktober het appartement verlaten hebben. Nu heeft de huurder de huur voor september nog niet overgemaakt. Wat kan ik doen? (behalve Juridisch loket benaderen) Alvast super bedankt voor je/uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit je vraag begrijp ik dat het gaat om onderhuur of kamerverhuur in je eigen woning ?

Het beste antwoord

Huur moet over het algemeen vóór de eerste dag van de maand zijn betaald. Het is bij sommige grote verhuurorganisaties de gewoonte na de tiende dag van de maand een herinnering te sturen aan de huurder. De huurder krijgt dan vijf dagen om te betalen. Is er daarna niet betaald, dan wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau, met de daarbij horende incasso- en administratiekosten. Hierover wordt de huurder van tevoren geïnformeerd in de herinneringsbrief.

Uit je vraag begrijp ik dat je maar één of in ieder geval weinig huurders hebt. Dan kan een en ander ook informeler worden geregeld door bijvoorbeeld telefonisch contact op te nemen met de huurder. Misschien is de betaling gewoon vergeten of is er sprake van een misverstand.

Je kan de procedure naar eigen wens aanpassen (met bijvoorbeeld een langere reactietijd of door het sturen van een tweede herinnering).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb via het internet een huisgenoot gezocht, zodat wij samen de huur kunnen betalen. (ik en de ander wonen er dus) Doordat ik de huur opgezegd heb, is hij het met diverse dingen niet eens en doet heel moeilijk. Daarom weet ik zeker dat het geen misverstand is. Voor mij is het niet echt mogelijk om een incassobedrijf in te schakelen voor een eenmalige actie. Ik heb al contact opgenomen en hij zegt dat hij achteraf wil gaan betalen etc. Daar ben ik het helemaal niet mee eens, maar ik zie wel graag mijn geld. Ik moet nu mijn spaargeld aanspreken en dat lijkt mij niet de bedoeling. Wat is jouw/uw beste tip?